Over de helft... - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu Over de helft... - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Over de helft...

Door: Thomas Kerkhoff

Blijf op de hoogte en volg Thomas

06 Juni 2016 | Duitsland, Potsdam

Einen schönen guten Morgen,

ik krijg de laatste tijd best veel de vraag hoe het nu zit met het Duits. Jammer genoeg spreek ik niet zo veel Duits als ik gehoopt had. Met de meeste erasmusstudenten ben ik genoodzaakt om Engels te spreken omdat ze Duits niet begrijpen, maar daarom ben ik maar al te blij dat ik hier Germanistik studeer. Hierdoor kom ik toch in contact met bijvoorbeeld Duitsers waardoor ik wel Duits moet praten.

Wat heb ik de laatste twee weken gedaan hier? Eigenlijk niet zo heel veel haha. Ik heb de laatste 2 weken vier toetsen en 3 presentaties gehad en ben hier vooral mee bezig geweest. Volgende week maandag heb ik nog een presentatie maar daar ben ik toch wel een beetje bang voor. Deze presentatie geef ik namelijk alleen voor Duitsers. Ik vind het helemaal niet eng om te presenteren maar juist om het onderwerp in het Duits te bespreken. Ik ben namelijk niet zo'n held in onderwijskunde en om dan 45 minuten over ontwikkelingspsychologie en pesten te gaan praten in het Duits is me toch wel wat... Maar dit komt vast wel goed. Ik zie de studenten na dit semester toch nooit meer haha.

Vorig weekend zijn we naar Oranienburg geweest. Hier bevindt zich het voormalige concentratiekamp Sachsenhausen. Ik heb altijd gezegd dat ik als aankomend docent Duits ook de mindere kant van de Duitse geschiedenis gezien moet hebben. Dit heb ik dus gedaan. Ik had alleen al met het weer een dubbel gevoel. Het was bijna 30 graden en als je dan de verhalen hoort wat de mensen daar in die temperatuur allemaal moesten doen.... Wat de meeste mensen niet weten, is dat de Sovjets dit kamp later ook nog gebruikt hebben en hier ook nog allerlei foute dingen hebben gedaan.

Er was op het kamp een gaskamer maar die werd niet gebruikt. Het kamp was een 'voorbeeldkamp' voor de rest van de kampen. Ook bevond de boekhouding van de SS zich op dit kamp. Wat mij vooral aangreep was toch wel een uitgegraven gracht waar mensen vermoord werden. Hier hing een plakkaat waarop in het Nederlands stond dat hier meer dan 100 Nederlandse verzetsstrijders vermoord zijn. Dan komt het toch al dichterbij als je iets in je eigen taal in een ander land ziet.

Afgelopen week kreeg ik een berichtje van mijn moeder en tante dat ze vanaf volgende week maandag een paar dagen in Berlijn zijn. Dit vind ik natuurlijk erg leuk! Denk dat ik de wandelschoenen maar weer aan ga doen en ze een rondleiding ga geven door Potsdam en Berlijn. Verder kreeg ik afgelopen zaterdagochtend een appje van Jari, een medestudent van de HAN, dat hij in Potsdam zou zijn die dag. Natuurlijk even wat afgesproken, het was erg gezellig!

Ik heb vanochtend in mijn agenda gekeken en kwam tot de conclusie dat ik hier alweer 12 weken zit, wat betekent dat er helaas nog maar 8 weken over zijn.... Maar wat staat er de komende tijd nog op de planning? Heel veel staat er nog niet vast, maar het is wel zeker dat we eind juni een weekend naar Dresden gaan en half juli waarschijnlijk een weekend naar Leipzig.

SG,

Thomas

  • 06 Juni 2016 - 18:04

    Sissy:

    Hallo Thomas,
    wie du hast nicht viel gemacht... vier Klausuren und drei Präsentationen??? Beinahe nichts.... und die Präsentation Erziehungswissenschaft wird gut, das weiß ich jetzt schon. Dein bammel macht, dass du dich gut vorbereiten wirst, präsentieren, das kannst du und dann hast du natürlich deinen in Deutschland so geliebten niederländischen Charme und die Studenten wissen, dass du kein Deutscher bist, also nochmal ein Vorteil und.... und was du sagst, du siehst die Studenten wahrscheinlich nicht wieder....
    Wie oft hast du den schon deine Wanderschuhe durch berlin und Potsdam getregen? Klasse, dass diene Mutter und deine Tante kommen, und dass Jari da war, schön!!!
    Viel Erfolg und Spaß noch in den übrigen 8 Wochen,
    viele Grüße
    Sissy

  • 07 Juni 2016 - 10:12

    Theo Bijkerk:

    Hallo Thomas,

    und... wie liefen diese Klausuren und Prásentationen? Hast du schon erste Ergebnisse?
    Falls es mit dem Job als Lehrer nicht klappt oder du dazu keine Lust hast, könntest du immer noch Guide werden, oder?
    Gut, dass Jari da war. Hoffentlich habt ihr Deutsch geredet...
    Viel Erfolg und Spaß weiterhin
    Theo

  • 11 Juni 2016 - 17:48

    Jacqueline:

    Ha Thomas,

    wat jammer dat je weinig Duits praat! Maar duidelijk is dat je erg veel leert!

    Volgens mij kun je binnenkort een bijbaantje als gids in Berlijn en Potsdam nemen ;-).

    Groetjes, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 25 Feb. 2016
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 6001

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 31 Juli 2016

Potsdam

Landen bezocht: