Bach, Fußball & Freunde - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu Bach, Fußball & Freunde - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Bach, Fußball & Freunde

Door: Thomas Kerkhoff

Blijf op de hoogte en volg Thomas

11 Juli 2016 | Duitsland, Potsdam

Hallo iedereen,

twee weken geleden schreef ik mijn vorige blog. In deze afgelopen twee weken zijn er wel weer wat dingen gebeurd. Natuurlijk weet iedereen wat er met Duitsland is gebeurd tijdens het EK... Verder heb ik een paar dagen bezoek gehad van de jongens en ben ik een dagje naar Leipzig geweest.

Ik zal eerst even over school beginnen, ik heb net mijn laatste presentatie gegeven en hoef nu alleen nog 6 toetsen te schrijven. Ik heb inmiddels al 23 studiepunten verzameld en hoop aan het eind met 36 punten te vertrekken. Donderdag heb ik mijn eerste toets en over 2 weken mijn laatste.

Vorig weekend kreeg ik bezoek van Rick, Boyan en Max. Ik heb ze natuurlijk wat van Berlijn en Potsdam laten zien, maar de cultuur stond dit weekend niet op nummer 1. Natuurlijk kon ik het niet laten om ze de sfeer te laten proeven op de Fanmeile in Berlijn toen Duitsland tegen Italië moesten spelen. Natuurlijk zijn we wel eerst omgetoverd tot Duitsers (zie foto's). Gelukkig won Duitsland deze wedstrijd wel en was het een groot feest. Op zondag zijn we naar het Mauerpark in Berlijn geweest en heb ik ze de grote verscheidenheid aan eten in Berlijn laten zien. 's Middags zijn we naar het bekende meer Wannsee gegaan. Op de maandag had ik mijn Engelse presentatie over het beroepsonderwijs en de kans op een baan in Duitsland, Engeland, Frankrijk en de VS. Deze liep ook lekker en de docent was zo tevreden dat ik zelfs een extra studiepunt van hem heb gekregen. 's Avonds zijn de jongens weer vertrokken en had ik weer een verplichte BBQ haha. De halve finale van donderdag zal ik maar niks over vertellen...

Berlijn staat qua eten natuurlijk bekend om Döner maar toch vooral om de Currywurst. ESN had daarom een echte Currywurst Crawl georganiseerd. We hebben verschillende curryworsten getest bij de bekendste tentjes in Berlijn. Het was een keer iets anders, ik kan alleen voorlopig geen currywurst meer zien :).

Zoals de meesten weten, had ik Potsdam op nummer één staan om te gaan studeren en Leipzig op nummer twee. Omdat ik toch wel erg graag wilde weten hoe Leipzig is, zijn we zaterdag naar Leipzig, de stad van Bach, geweest. Hier heeft Jari, een klasgenoot, ons een rondleiding gegeven en Leipzig laten zien. Erg mooie stad met weer een hele andere geschiedenis dan Potsdam. Ik had hier zelfs mijn eigen straat haha :) (zie foto's).

Over 18 dagen ga ik al naar huis. De meeste mensen hebben wel al door dat ik dat eigenlijk helemaal niet wil haha. Natuurlijk vind ik het leuk om iedereen in Nederland weer te zien, maar Potsdam heeft toch wel een plekje veroverd in m'n hart haha. Het liefst zou ik (minimaal) nog een semester blijven hier...

Ik denk dat de aankomende dagen voorbij gaan vliegen, maar ik probeer nog een blog te schrijven tussen al het leren en papierwerk door. Er komen nog heel wat dingen op me af; uitschrijven, nog wat musea bezoeken voor mijn cultuurdossier, etc.. Ik moet natuurlijk zeker zijn dat alles gedaan is voor ik vertrek...
Dit was het weer voor deze keer!

SG,
Thomas

  • 11 Juli 2016 - 19:32

    Theo Bijkerk:

    Hallo Thomas,

    bleib doch einfach in Potsdam! Studieren in den Niederlanden kann man immer noch...
    Genieß die Zeit!

  • 11 Juli 2016 - 20:47

    Irma:

    Hallo Thomas,

    und das waren deine niederländischen Freunde, in den deutschen Trikots??? Toll!! Die Welt hat sich geändert......(Frag mal deinen Vater: 7. Juli 1974;-) (in der deutschen Sportschau letzte Woche Donnerstag wurde das Datum noch erwähnt...)
    Und was Leipzig betrifft: nicht nur ein Kirchhof, sondern sogar eine Thomaskirche, wie das Foto zeigte; warst du auch drinnen???

    Viel Erfolg noch bei allen Klausuren und vor allem auch noch viel Spaß im schönen Potsdam!
    Viele Grüße
    Irma

  • 12 Juli 2016 - 12:02

    Sissy:

    Hallo Thomas,
    Du hast jetzt schon 23 ECTS?! Dann könntest du ja jetzt theoretisch halblang machen..... aber wie ich dich kenne, wird dies nicht wirklich passieren... ;-)
    Du hast ja hart gearbeitet, viel Erfolg noch weiterhin!!
    Ich freue mich riesig, dass du dir in Potsdam so eine schöne Zeit machen konntest, dass du jetzt schreiben kannst, dass du sorag noch länger bleiben würdest; du allein hast dafür gesorgt, dass du Spaß hattest, echt super!!!
    Trotzdem wollen auch wir hier an der HAN dich ganz arg gerne wieder zurück!!!
    Vielleicht schmiedest du ja Pläne für die Zukunft, aber wir vermissen dich hier auch!
    Genieße noch deine letzten Tage dieses Semesters in Potsdam,
    schöne Grüße
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 25 Feb. 2016
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 5970

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 31 Juli 2016

Potsdam

Landen bezocht: