De hel op maandag - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu De hel op maandag - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu

De hel op maandag

Door: Thomas Kerkhoff

Blijf op de hoogte en volg Thomas

27 April 2016 | Duitsland, Potsdam

Hee iedereen,

Best snel laat ik weer iets van mij horen, deze keer niet zo'n heel lang blog...

In mijn blog van vorige week heb ik verteld dat ik nog bezig was met het maken van mijn definitieve rooster. Ik weet nu zeker welke vakken ik ga volgen en hoe mijn rooster er uit gaat zien.
Ik heb ervoor gekozen om meer vakken te volgen dan nodig is, zodat ik zeker ben dat ik mijn 30 studiepunten heb als ik hier weer weg ga. Zoals het er nu uit gaat zien, als ik bij al mijn vakken alle punten behaal, dan heb ik 39 punten aan het eind van dit semester.

Welker vakken volg ik?
Maandag:
8.00-10.00 Bullying - Gewalt in der Schule
> dit gaat o.a. over pesten in de school en de gevolgen daarvan.
10.00-12.00 Und die Jugend prägt doch das Leben! Persönlichkeit und Bildungserfahrung strukturieren mehr als viele glauben!
> dit gaat in het kort over de ontwikkeling die je van kind tot volwassene doormaakt.
12.00-14.00 Linguistische Stolpersteine in DaF/DaZ
>dit gaat over onderdelen in de Duitse taal die voor niet moedertalers lastig zijn.

Dinsdag:
Geen lessen

Woensdag:
10.00-12.00 Interkulturelle Kommunikation und Landeskunde
>hoe ziet niet alleen Duitsland eruit maar ook de landen van de andere studenten? Hoe communiceer je als "niet Duitser" in Duitsland...
12.00-14.00 Einführung in die Allgemeine Didaktik und die empirische Unterrichtsforschung
> iets onderwijskundigs haha, weet zelf nog niet precies hoe ik dit moet uitleggen...
14.00-16.00 Lexik und Grammatik in Fachtexten
> welke grammatica en schrijfwijzen worden gebruikt in Duitse teksten?
16.00-18.00 Schwerpunkte der deutschen Grammatik
> bepaalde veelvoorkomende Duitse grammatica

Donderdag:
8.00-10.00 Korrektive Phonetik
>hoe spreek je eigenlijk en wat doet bijvoorbeeld je lichaam hierbij, hoe gebruik je je mond bij de uitspraak?
14.00-16.00 Studienbezogenes Schreiben: Studienrelevante Gebrauchsformen
>hoe schrijf je goed en juist een Duitse tekst?

Vrijdag:
10.00-12.00 Interkulturelle Kommunikation und Landeskunde
>zie woensdag
12.00-14.00 Wissenschaftsbezogene Gesprächs-, Diskussions- und Argumentationsführung
> dit vind ik ook nog lastig om uit te leggen... Heel veel spreken in ieder geval

Zoals je hebt gezien is de woensdag een lange dag... Pauze heb ik dan niet, maar gelukkig heb ik tussen de lessen door vaak wel een kwartiertje pauze. Maandag 8 uur beginnen is nog steeds een hel, hopen dat dit gaat wennen... Maar zoals ik mezelf ken zal dit een ramp gaan worden, maar goed dat ik maar één keer afwezig kan zijn in het hele semester, dan kan ik dit niet skippen...

Verder hebben de "dutch guys" gister Konigsnacht gevierd in Berlijn en hebben Italië en Polen eens de Nederlandse cultuur laten zien. Het is wel gek om op een Nederlandse feestdag, terwijl in Nederland iedereen vrij is en feest, naar school te moeten...

Viele Grüsse aus Potsdam,
Thomas



  • 28 April 2016 - 09:50

    Fransje:

    Leuke vakken Thomas! Ik ben vooral nieuwsgierig naar je vakken op maandag. En ook Korrektive Phonetik lijkt me interessant. Veel plezier!

  • 28 April 2016 - 10:52

    Jacqueline Gerrits:

    Hoi Thomas,

    je hebt best een pittig pakket gekozen. Je begrijpt dat er twee vakken bijzitten die mij erg aanspreken.

    Succes met de maandagochtend!

    Groetjes, Jacqueline

  • 28 April 2016 - 13:51

    Theo Bijkerk:

    Hallo Thomas,

    interessante Fächer. Ich verstehe diesen Titel jetzt.... Ich bin gespannt, wie dir diese Fächer gefallen. Wie gefällt dir das Leben in Potsdam? Hast du schon nette Leute kennengelernt?
    VG Theo

  • 28 April 2016 - 15:41

    Irma:

    Also, Thomas, jetzt fängt das echte Leben erst an, oder bist du eher der Meinung, dass das echte Leben jetzt vorbei ist und von nun an gearbeitet werden muss??

    Viel Erfolg bei allem, was du machen wirst, der Dienstag sieht immer noch gut aus und am Freitag fängt das Wochenende auch nicht zu spat an, wird doch klappen, oder??

    Tschüss!
    Irma

  • 28 April 2016 - 22:52

    Fien Venbruex:


    hoi thomas
    Deze vakken haal je wel .
    weet zeker dat je er voor gaat je kan alleen maar je best doen.
    maar als je richting nederland komt zorg ik wel voor die punten ( koffie punten)
    gr. ons

  • 29 April 2016 - 09:24

    Sissy:

    Hallo Thomas,
    39 ECTS wäre aber ein bisschen sehr viel.... aber den Dienstag frei zu haben ist toll!!!
    Soll ich dir ein wenig helfen, dein ónderwijskunde' zu erklären? Dein Fach heißt allgemeine Didaktik.... OWK heißt Erziehungswissenschaft.... dubrauchst dich also nicht 'zu schämen'... ;-)
    Deine Fächer klingen aber echt klasse, hoffentlich entpuppen sie sich für dich auch als solche.
    Das kann ich verstehen, dass es komisch ist am 'Königstag' zur Uni zu müssen. Aber denke mal an den 1.Mai, Himmelfahrt, Fronleichnam, Allerheiligen,...... und viel mehr, dass es andersrum ist.
    Ich wünsche dir noch ganz viel Erfolg und Spaß,
    herzliche Grüße
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 25 Feb. 2016
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 5973

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 31 Juli 2016

Potsdam

Landen bezocht: