Doei feestjes, hallo Uni... - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu Doei feestjes, hallo Uni... - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Doei feestjes, hallo Uni...

Door: Thomas Kerkhoff

Blijf op de hoogte en volg Thomas

19 April 2016 | Duitsland, Potsdam

Hee iedereen!

Inmiddels zit ik hier al iets meer dan een maand en ik heb het hier prima naar mijn zin! Na één maand lang de vraag te krijgen uit Nederland of ik hier ook nog iets anders doe dan alleen maar feesten, ga ik hier nu toch maar iets over vertellen. Okay, het waren vaak alleen maar feestjes en leuke dingen doen, maar ik had ook nog de taalcursus waar ik dan weer niet veel voor hoefde te doen, maar wel een Duitse 1 voor had(!!) Maar nu is het wat serieuzere gedeelte van mijn periode hier toch echt wel begonnen.

Maar wat heb ik afgelopen weken hier al gedaan? Ik ben door de vele dingen een beetje vergeten om mijn blog bij te houden, maar ik probeer even weer alles op te halen haha. Allereerst zijn er hier flink wat dingen georganiseerd voor de erasmusstudenten, dit betekent dat er veel trips en dagjes op de planning staan; van een 'niet toeristische tour' door Berlijn tot aan een 3-daagse trip naar Dresden in juni. Vanavond heb ik bijvoorbeeld weer verplicht een BBQ, dit vind ik natuurlijk echt verschrikkelijk :). Maar goed, ik ben sinds een paar weken officieel een inwoner van Potsdam en verder heb ik hier een Semersterticket, deze kan je vergelijken met het Nederlandse studenten-OV. Ik mag hiermee door de hele staat Brandenburg en Berlijn reizen. Hierdoor zijn we al met een groepje naar de stad Brandenburg geweest en zelfs naar Polen gelopen! Eenmaal in Polen terechtgekomen was het enige wat we zagen een dorp met alleen maar 24/7 sigaretten, dus toen zijn we maar lekker cultureel bij de Mc Donalds koffie gaan drinken...

Verder weet ik momenteel niet echt even meer wat ik in Berlijn wil gaan bezoeken... De grote dingen heb ik al gehad en ik ben zelfs in een oud en vervallen pretpark beland... Dus even kijken waar de volgende trip heen zal gaan. Afgelopen vrijdag waren er twee van mijn docenten van de HAN met de eerstejaars van de opleiding in Berlijn en heb een hele leuke avond met hen gehad. Kreeg op deze avond van Irma de tip om naar het sowjetisches Ehrenmal te gaan en dit heb ik die zaterdag nog gedaan, het is groot maar zeker de moeite waard!

Met Pasen vond ik het wel raar om hier te zijn, aangezien ik dan altijd gezellig met de familie samen ben, maar dat gevoel had iedereen en daarom zijn we met z'n allen gaan picknicken in park Babelsberg. Dit was erg mooi en heel gezellig!

Qua school is het hier wel heel anders... Oke, in Nederland zijn we wel heel verwend met onze smartboarden en megamoderne gebouwen en noem maar op. Tja, hier hebben we een krijtbord, oude stoelen en tafels en niet eens altijd een scherm voor de beamer maar gewoon de muur. Het mooiste van alles is nog, dat ik de meeste lessen in een verstopte barrak achter het paleis heb, die bijna uit elkaar valt ... Natuurlijk mogen de toeristen deze niet zien en daarom zitten we zowat in de bosrand verstopt. Mijn vakken vond ik aan de ene kant wel lastig om te kiezen, aan de andere kant ging het makkelijker dan bij de meeste anderen. Op dinsdag heb ik altijd vrij wat wel lekker is en waardoor ik een hoop kan voorbereiden voor de rest van de week. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik al mijn vakken ga volgen en daarom zal ik in mijn volgende blog hier verder iets over vertellen.

Verder heeft Potsdam natuurlijk een hoop bezienswaardigheden, waarvan Park Sanssouci en dus ook de uni, maar op 5 minuten lopen vanaf mijn kamer liggen. Op zondag probeer ik dit gebied te vermijden, aangezien het hier dan van de toeristen stikt. Ben benieuwd als het hoogseizoen begonnen is...

De volgende keer zal ik proberen iets eerder wat van met te laten horen zodat ik wat dieper op de dingen in kan gaan! Verder heb ik ook foto's toegevoegd!

Tschüss,
Thomas

  • 19 April 2016 - 14:26

    Fien Venbruex:




    hoi thomas
    fijn dat het goed gaat met je. hier is ook alles oke en loopt het zijn gangetjes .
    ons mirte hebben wij tekoop gezet en zal binnenkort een goed plekje krijgen.
    op dit moment is mooi weer hier en kunnen eindelijk van de zon genieten.
    maar toch leuk dat je daar ook een beetje vacantie gevoel hebt en dat je vrienden hebt gevonden,
    dat maakt het al een stuk gemakkelijker voor jouw.
    wij zouden zeggen geniet ervan en drink daar eentje op.
    groetjes fien en dries

  • 20 April 2016 - 13:13

    Willem Peters:

    Leuk te horen dat het goed gaat. geniet er van en probeer ook nog wat Duits op te halen is is dat maar bijzaak ?
    groeten Bertie en Willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 25 Feb. 2016
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 5979

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 31 Juli 2016

Potsdam

Landen bezocht: