Overleven op de fiets... - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu Overleven op de fiets... - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Overleven op de fiets...

Door: Thomas Kerkhoff

Blijf op de hoogte en volg Thomas

21 Maart 2016 | Duitsland, Potsdam

Hee iedereen,

daar ben ik dan, op de uni van Potsdam. Toen ik hier vijf jaar geleden met de HAVO was had ik nooit kunnen bedenken dat ik hier bijna 5 maanden zou gaan studeren!

Inmiddels ben ik nu iets meer dan een weekje in Potsdam en vandaag heb ik al een week mijn eigen kamer. Toen ik vorige week voor het eerst de deur van mijn kamer opende schrok ik wel een beetje; hij was namelijk kleiner dan ik dacht, al heb ik gelukkig wel mijn eigen badkamer waar ik heel blij mee ben! En door alles spulletjes die ik van mijn vrienden heb gekregen en ook door mijn eigen spullen voelt het al echt als mijn plekje. Mijn kamer is ongeveer 12 vierkante meter inclusief badkamer. Ik baalde echt maar toen ik wat andere kamers van andere Erasmusstudenten zag, ben ik toch wel blij met mijn Hobbit-kamer, dit aangezien mijn kapstok ook maar een halve meter van de grond hangt haha. Maar goed, op dinsdag heb ik de andere studenten leren kennen en wat blijkt, de Nederlanders zijn in de meerderheid! (even voor de docenten: ik praat bijna geen Nederlands hoor :P). Waar ik wel van baalde in het begin is dat de meeste studenten geen woord Duits kunnen en hierdoor de voertaal al snel Engels is, hier heb ik me maar bij neergelegd en hoop dat ik na de start van de colleges meer Duits zal gaan praten, maar hierdoor is m'n Engels wel al een flink stuk vooruitgegaan. Helaas leer ik niet veel bij de Duitscursus, maar dat was me al op de HAN verteld, het gemiddelde niveau ligt hier flink wat lager, veel oefeningen die we doen zou ik mijn leerlingen op stage laten doen haha. Verder zijn we al een dagje in Berlijn geweest en hebben hier een rondleiding gehad, maar aangezien onze docent op de HAN ons heel veel heeft geleerd over Berlijn hoefde ik gelukkig niet zo geconcentreerd op te letten aangezien deze gids maar wat grotere dingen vertelde en nergens specifiek op inging. Dus het was lekker relaxed. Ik vermaak me hier wel!

Verder heb ik meteen de culturele verschillen mogen meemaken die me al waren verteld, namelijk je kan alleen maar op spreekuren met een medewerker spreken, dit betekent dat ik pas een week later internet had op mijn kamer omdat de spreekuren van 10-12 en van 13-15 uur zijn en we op die momenten steeds cursus hadden. Ik was vorige week rond half tien op dat kantoor maar die vrouw weigerde me te helpen voor 10 uur... Maarja, het is me nu toch echt gelukt!

Verder heb ik al heel wat "Sinas" op hier en hebben we al wat leuke feestjes gehad!

Maar goed, de titel van dit verslag is 'Overleven op de fiets', nou geloof me, Amsterdam is er niks bij... Als je hier op je fiets rondfietst kan het zomaar ineens zijn dat je fietspad ineens weg is en dat je midden op de weg belandt, dat je tussen de tramrails in moet fietsen wat nou niet echt prettig is of dat je tussen de oude oma's op de stoep moet gaan zigzaggen... heel apart maar zal vast wel een keertje gaan wennen...

Ik heb al heel wat nieuwe en leuke mensen leren kennen en het gaat hier helemaal goedkomen! Denk niet dat ik nog terugkom... Thanks voor het lezen. In de bijlage kunnen jullie wat foto's zien van o.a. mijn kamer.

P.S. mochten jullie je vervelen of m'n muur wat willen opfleuren, kaartjes zijn altijd welkom! mijn adres is:

Thomas Kerkhoff
Kaiser-Friedrich-Strasse 142
Zimmer 412
14469 Potsdam
Deutschland

Viele Grüsse aus Potsdam,
Thomas

  • 21 Maart 2016 - 19:29

    Melanie:

    Hey Thomas,

    zo te lezen heb je het erg naar je zin! Leuk om foto's te zien van NIL, het voelt alsof ik er gisteren nog was...

    Heel veel plezier de komende tijd en dat Duits spreken komt vanzelf!

    Groetjes Melanie

  • 21 Maart 2016 - 23:01

    Linda Vd Veer:

    Haa Thomaaas!
    Fijn dat alles goed met je gaat!

    Leuk om je verhaal te lezen.. succes! ennuh we missen je al hoor!

    Groetjes Linda

  • 22 Maart 2016 - 10:00

    Jacqueline Gerrits:

    Hallo Thomas,
    je hebt een prachtig kamertje. Het lijkt qua formaat op mijn eerste kamer :-).
    En het Erasmusprogramma werkt goed aangezien je St Patricks day gevierd hebt ;-)

    Veel plezier en tot snel,

    Jacqueline Gerrits

  • 22 Maart 2016 - 10:29

    Theo Bijkerk:

    Hallo Thomas,

    schön, dass es dir gefällt. Zimmer ist zwar klein, hast du aber gut geschmückt.
    Tja, der Umgang mit Dozenten ist ein anderer als bei uns... Hoffentlich wirst du bald mehr Deutsch sprechen.
    Mach's gut
    Theo

  • 22 Maart 2016 - 22:18

    Sissy:

    Hallo Thomas,
    Schade, dass dein Zimmer klein ist, ein eigenes Bad und ein eigener Kühlschrank hat aber Vorteile... ;-)
    Du hast dein Zimmer aber toll eingerichtet, sieht richtig gemütlich aus.... hast ja auch liebe Dinge mitbekommen!
    Hoffentlich sprichst du demnächst nur noch Deutsch...
    ganz viel Spaß weiterhin,
    herzliche Grüße
    Sissy

Tags: Potsdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 25 Feb. 2016
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 5982

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 31 Juli 2016

Potsdam

Landen bezocht: