Van sneltrein naar boemeltje... - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu Van sneltrein naar boemeltje... - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Thomas Kerkhoff - WaarBenJij.nu

Van sneltrein naar boemeltje...

Door: Thomas Kerkhoff

Blijf op de hoogte en volg Thomas

22 Mei 2016 | Duitsland, Potsdam

Jaja, na 10 weken wachten kwamen in het pinksterweekend toch echt de eerste gasten in mijn Bed & Breakfast overnachten! Haha zo voelde het wel bijna; ik wist dat Liz, Maartje en Fiona vroeg zouden wegrijden in Nederland en daarom waren ze nog mooi op tijd voor het ontbijt. Lekker Duitse broodjes en typisch Duits beleg; nog Duitser kon haast niet!

Maar goed, ik begin nu al over afgelopen week, maar misschien is het beter om te beginnen waar ik eindigde met mijn vorige blog... Ik had mijn vakken gekozen maar heb na één week toch besloten om nog een vak te laten vallen. Ik vroeg me steeds af wat ik bij het vak deed en moest mezelf haast dwingen om erheen te gaan en bovendien was het maar de vraag of de toets wel in de periode viel dat ik in Potsdam zou zijn. Dus bij deze heb ik toch pauze op woensdag... Dit is eerlijk gezegd toch wel wat beter dan constant les van 10 tot 18.

Verder zijn er in Potsdam en omgeving ieder weekend wel dingen te doen. Zo was het op 1 mei de dag van de Arbeid en dit wordt groots gevierd in Berlijn. De straten en parken in Kreuzberg waren afgezet en je kon letterlijk over de koppen lopen. Overal pleintjes met muziek en tentjes met eten en drinken. Afgelopen weekend was er in Berlijn 'Karneval der Kulturen', dit kan je qua drukte ook vergelijken met 1 mei, maar nu was het met nog meer muziek en stonden de mensen overal te dansen. Alle culturen komen samen, dit zie ik in Nederland nog niet zo snel gebeuren. Het leuke aan dit soort feesten, is dat al deze culturen een heel verschillende keuken hebben en je dus ook heel goedkoop allerlei gerechten kan proeven/eten!

Twee weken terug was er in het plaatsje Werder, zo'n 10 km verderop het 'Baumblütenfest'. Als ik één ding van Melanie, zij zat vorig jaar in Potsdam, heb meegekregen is het wel dat ik daar heen MOET gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Het was echt heel gezellig en groter dan ik dacht. Het is een feest met heel veel soorten wijn, een soort van Oktoberfest met wijn haha. Een hele grote braderie en overal podia met muziek en een kermis. Erg leuk!

Met Pinksteren kreeg ik dus mijn eerste bezoek. Ik heb ze meteen Potsdam laten zien en een rondleiding voor mijn dossier van de HAN gegeven. Daarna heb ik Berlijn ook nog laten zien en hebben we 3 gezellige dagen gehad met o.a. een avondje uitgaan.

Ik heb vanaf het begin gezegd dat ik tussendoor niet naar huis zou gaan. Maar aangezien de dames met de auto waren en mijn meeste lessen toch uitvielen deze week, had ik besloten om met ze mee terug te rijden naar Nederland. Hier eenmaal aangekomen was ik blij om er weer even te zijn, maar ik merkte toch al gauw aan mezelf dat 'mijn plekje' nu in Potsdam is. Ik ben hier gewoon erg op mijn plek en mijn leven is op dit moment hier. Ik heb ook nog steeds niet echt heimwee gehad en anders was ik ook niet teruggegaan naar Nederland.

Natuurlijk konden de paarden niet ontbreken in deze paar dagen en ben ik dinsdagavond meteen een bosrit gaan maken! Het was weer even heerlijk om op het paard te zitten! Natuurlijk was het ook leuk om iedereen weer even te zien! Zoals sommige weten vertaal ik sinds kort artikelen van Duits naar Nederlands voor het paardenmagazine "Horseman", dit is een Duits blad dat vanaf juni ook in Nederland uitgebracht wordt. Ik heb in Nederland het blad gekregen van Chris en het is toch wel leuk om iets waar je aan gewerkt hebt ineens in je handen te hebben en in een blad gedrukt ziet staan! Als afsluiter op vrijdagavond nog wat gedronken met m'n vrienden om vervolgens zaterdag weer in de trein te stappen.

Overigens maakt Uitzending gemist bij mij overuren en toen ik 'Ik Vertrek' aan het terugkijken was, zei een vrouw: "Ik ben uit de sneltrein gestapt en in een boemeltje terecht gekomen", ik vond dit eerlijk gezegd ook wel bij mij passen. Ik merkte aan mezelf dat ik de laatste tijd in Nederland er een beetje doorheen zat en veel te veel deed. Ik kan hier op dit moment veel meer ontspannen en mijn eigen ding doen, en dat haast zonder verplichtingen. Ik heb het sommige mensen al horen zeggen: "Als die in Duitsland zit, dan komt hij niet meer terug!", dus wie weet haha..... Wordt vervolgd.....

In de bijlage enkele foto's.

SG,
Thomas



  • 23 Mei 2016 - 09:25

    Walter De Jager:

    Hallo Thomas,

    es freut mich zu lesen, dass du so viel in Potsdam unternimmst und erlebst und dass du dich hier jetzt schon wie zu Hause fühlst! Genieße die noch kommenden schönen Wochen!

    Walter

  • 23 Mei 2016 - 09:51

    Theo Bijkerk:

    Hallo Walter,
    Werder kannte ich noch nicht, interessant! Bei dir ist also viel Landeskunde! Das ist auch gut so. Es fruet mich, dass es dir so gut gefällt.Hast du viele Kontakte? Auch zu deutschen Kommilitonen? Sprichst du viel Deutsch oder doch auch Englisch?
    SG THeo

  • 23 Mei 2016 - 09:56

    Jacqueline:

    Hallo Thomas,

    niet daar blijven hoor! Ik moet nog steeds een keertje komen paardrijden ;-).
    Maar ik blij te lezen dat je daar zo op je plek bent!

    Groetjes, Jacqueline.

  • 23 Mei 2016 - 14:52

    Irma:

    Doch, Thomas,

    wenn es dir da gefällt...einfach noch ein bissel weiter studieren und genießen in Potsdam, das macht man nur einmal im Leben! Gut zu hören, dass du dich dort richtig entspannen kannst, vieles machst und dich nicht nur in die deutsche Kultur vertiefst. Manchmal lernt man eben mehr, wenn man mal richtig etwas anderes und Unerwartetes macht, z.B. ein ganzes Jahr, oder sogar länger in Dld studieren und arbeiten. Wenn deine Freunde und Verwandten bereits so etwas ahnen, dann ist es doch toll, wenn man sie nicht enttäuscht, indem du einfach etwas länger in der Nähe von Berlin lebst und lernst ;-)?

    Viel Spaß weiter noch!
    Irma

  • 25 Mei 2016 - 01:46

    Sissy:

    Hallo Thomas,
    jaja, der 1.Mai in Berlin, da hast du ja 'was mitgemacht, das ist echt Kult.... schön, dass du das kulturelle Leben so miterlebst!! .... und nicht nur von 10-18 Uhr ohne Pause an der Uni bist....
    Übersetzt du in einer Pferdezeitschrift?? Super!!!! Wenn's mit der lehrerdasein nichts warden sollte, hast du ja immer noch eine gute Alternative..... neeeee, der Lehrerjob ist eine viiiiiel bessere Alternative!!! Und zurückhaben in NL wollen wir dich auch wieder!!!
    Nichtsdestotrotz genieße deine Zeit in vollen Zügen!!!
    schöne Grüße
    Sissy

Tags: Erasmus, Potsdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 25 Feb. 2016
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 5964

Voorgaande reizen:

13 Maart 2016 - 31 Juli 2016

Potsdam

Landen bezocht: